Stichting Corv

Selecteer Taal
  Thuis   Forums   Agenda   Beheerders   FAQ  
Recente onderwerpen | Recente peilingen | Hulpbronnen | Deelnemers | Deelnemers nu aanwezig | Zoeken
Selecteer Kleur: 
 Alle forums
 Inhoudelijk
 Inhoudelijke vragen en discussie
 AWBZ eigen bijdrage CAK-BZ - kijktip
   Alle gebruikers kunnen in dit forum nieuwe onderwerpen plaatsen
   Alle gebruikers kunnen reageren op onderwerpen in dit forum
 Printklaar
Auteur Vorig onderwerp: Terug naar het werk heeft haken en ogen Onderwerp Volgend onderwerp: Herkeuringen zorgen v. grote onrust bij voll a.o.  

Marjorie

Status: niet aanwezig

Verstuurd - 01/03/2008 :  01:14:29  Toon profiel  Voeg Marjorie toe aan de Vriendenlijst
Zag net op TV dat morgen, zat. 1 mrt. één van de onderwerpen van de KASSA uitzending handelt over het CAK-BZ.

Op de Kassa site staat daarover het volgende te lezen:

De problemen rond het CAK, het Centraal Administratiekantoor, blijven zich opstapelen. Het CAK is verantwoordelijk voor het innen van ondermeer de eigen bijdrage AWBZ, maar dat gaat het kantoor niet al te best af. Vele honderden klachten zijn er bij Kassa binnengekomen.
UNQUOTE

Een aanrader voor mensen die dit aangaat dus. Uit eigen ervaring weet ik inmiddels dat het bij het CAK-BZ een absolute teringzooi is. Zeker vergelijkbaar met UWV, fiscus, wellicht nog groter ook.

Tot sept. vorig jr waren de regionale Zorgkantoren verantwoordelijk voor het innen van de inkomensafhankelijke eigen bijdragen voor AWBZ zorg. Heb daar zelf nooit problemen mee ondervonden. Vanaf 1 sept. heeft het nieuw opgezette CAK-BZ in Den Haag deze taak landelijk op zich genomen. En da's bepaald GEEN succes....

Men beschikt weliswaar over een gratis 0800 no., maar vaak hoor je als je belt al een bandje met TOT ONZE SPIJT IS HET NIET MOGELIJK U DOOR TE SCHAKELEN WEGENS DRUKTE, BELT U LATER NOG EENS.

Lukt het WEL om doorgeschakeld te worden, duurt het werkelijk hopeloos lang iemand aan de lijn te krijgen. Wel eens meegemaakt dat ik na verloop van heel veel tijd te horen kreeg: VANAF NU IS DE WACHTTIJD NOG ONGEVEER EEN HALF UUR. Dit verzin ik niet....

Andere keer, dat je EINDELIJK iemand aan de lijn krijgt aan wie je je verhaal NIET kwijt blijkt te kunnen, maar die alleen meedeelt je savonds terug te bellen. Hoe laat dan? Tsjaaa.....viel NIETS van te zeggen.

Heb zelf al heel vaak gebeld, de inhoudelijke kennis van de mensen die je aan de lijn krijgt, is werkelijk BEDROEVEND SLECHT. (vergelijkbaar wellicht met de belastingtelefoon van de fiscus, waar zoals vorige wk bleek, zowat 1 op de 3 bellers een FOUTIEF advies krijgt). Vraag je om doorverbonden te worden naar een afd. waar men bijv. WEL verstand heeft van het Bijdragebesluit Zorg, wordt er heel kribbig gereageerd, zelfde als doorverbonden willen worden met de afd. Klachten en Bezwaar. Om te informeren hoever het met de afhandeling zit. Schijn je uitsluitend SCHRIFTELIJK na te kunnen vragen.....

Bijkomende eigenaardigheid: bezwaarprocedures liepen t/m 2007 via de ziektekostenverzekeraar. Heb er nog eentje lopen, bel ik eens in de zoveel tijd richting direct doorkiesno. juridische afd. van verzekeraar Menzis, werkt uitstekend.

Ivm eigen bijdrage mbt 2008 had ik in nov/dec. 2007 van CAK-BZ maarliefst 4 beschikkingen gehad. Eentje kon ik telefonisch onder tafel praten omdat naam instelling niet deugde. Andere 3 waren praktisch identiek, op letterlijk paar centen, no. beschikking, datum na. Met veel moeite weer achteraangebeld. Kreeg ik werkelijk letterlijk te horen: "nou mevrouw, u weet het toch allemaal zo goed kennelijk. Dan maakt u toch gewoon 3 bezwaarschriften als u toch al bezig bent".

Nu verwacht ik binnenkort beslissing op bezwaar van de verzekeraar, pakt deze positief uit moet ik CAK-BZ laten weten hiermee rekening te houden bij hun beslissing op bezwaar ivm de bovenstaande die nu lopen, omdat het inhoudelijk om hetzelfde gaat. Of dat lukken gaat?

Andere blunder. CAK-BZ had begin nov. nogal wat mensen een beschikking gestuurd die ruim 2 wk later gedateerd was, daarmee nogal wat tijd afsnoepend van de 6 wks bezwaartermijn. Heeft de 2e Kamer Jet Bussemaker nog met spoed voor naar de Kamer geroepen (tevens voor de exorbitante verhogingen van de AWBZ bijdragen). Aanvangsdatum bezwaartermijn is voor iedereen toen op 30 nov. gesteld.

Meest recente blunder. CAK-BZ heeft afgelopen weken kennelijk de hoogte eigen bijdragen over 2007 nog eens doorgerekend. Is men ivm verschillen ijverig aan het debiteren/crediteren gegaan. Dit is in nogal wat gevallen fout gegaan, o.a. door het hiervoor ingeschakelde bedrijf, is onlangs een excuusbrief voor gestuurd.
Maar inmiddels hadden nogal wat mensen zowat een rolberoerte gekregen, omdat zij een debetnota ontvingen mbt de JUISTE bedragen over 2007 met het verzoek die binnen 2 wk te betalen, en pas een paar weken LATER, de bijbehorende creditnota. Deze nota's hadden dus tegelijkertijd verstuurd moeten worden, met onmiddelijke creditering.
Het gaat dan vaak om rekeningen van een paar duizend euro. Nu zijn nogal wat mensen ermee geconfronteerd, dat zij a.h.w. zowat DUBBEL het over 2007 verschuldigde betaald hebben, terwijl de creditering nog moet binnenkomen....

Heb zelf de debet/creditnota gewoon gesaldeerd, nog te betalen bedragje overgemaakt. Eigenlijk mag dit boekhoudkundig natuurlijk niet, maar heb in uitvoerige brief gerefereerd aan foutieve gang van zaken, door hun zelf toegegeven in excuusbrief. Dat is gepikt.
Misschien een idee voor mensen die dit momenteel ook aan de hand hebben.

Nou, zo'n tent is het dus.

In KASSA trouwens ook:

Solliciteren via het CWI blijkt nutteloos en verzekerd-vervoer TNT-post soms wassen neus.

Plus een wijntest, item over exotische fruit/groenten en allergie.

Bewerkt door - Marjorie op 01/03/2008 01:20:21

Berichten: 14656  ~  Lid Sinds: 20/0-/30-1  ~  Laatste bezoek: 21/04/2010 Waarschuw beheerder 

liddy

Verstuurd - 01/03/2008 :  15:24:53  Toon profiel  Voeg liddy toe aan de Vriendenlijst
Ook ik zit op een correctie van het CAK te wachten.
Bij de aangifte van 2005 in maart 2006 bleek dat mijn inkomen er erg op achteruit gegaan was.
Je kunt dan aan het CAK met terugwerkende kracht vragen om de bijdrage over 2005 niet vast te stellen
op het belastbaar inkomen van 2003 (wat de normale gang van zaken is) maar op het lagere belastbaar inkomen van 2005.
Hiervoor heb ik een formulier gevraagd en gekregen en ingevuld.
Als antwoord kreeg ik na een paar maanden een voorlopige beslissing op het laagst mogeljike bijdragebedrag
en terugstorting van het verschil in bijdrage over 2005.
Met de mededeling dat zodra de definitieve berekening bekend was ik alsnog bij zou moeten betalen
als de nieuwe bijdrage hoger uitvalt dan het laagst mogelijke bedrag.
Inmiddels is het 2008 en nog heb ik geen definitieve afrekening.
Dus ik moet er nog steeds rekening meehouden dat ze ineens geld terugvragen.

Over 2006 zo'n zelfde verhaal.
Natuurlijk is het makkelijker om teveel terugbetaald te krijgen, echter ik wil nu wel eens vanaf zijn.
Zeker als ze pas in 2009 afrekenen, dan kost het mij meer, want dan kan ik het niet meer opvoeren bij de belasting.

En zo krijg je je zaken nooit op orde.

Berichten: 210  ~  Lid Sinds: 20/1-/29-1  ~  Laatste bezoek: 01/08/2010 Waarschuw beheerder  Ga naar boven

Marjorie

Verstuurd - 01/03/2008 :  17:41:52  Toon profiel  Voeg Marjorie toe aan de Vriendenlijst
Verlegging peildatum is voor heel wat inkomensafhankelijke eigen bijdragen, betalingen mogelijk als je zit met nogal wat schommelingen in je inkomsten.

Nou, hopelijk krijgt dat CAK-BZ er vanavond ongenadig van langs....

Was ik hierboven nog vergeten te vermelden met dat crediteren/debiteren verhaal. Wat ik beschrijf dat het kan gaan om een factuur van een paar duizend euro. Dit is nog in geval er sprake is van een zgn. lage eigen bijdrage vlgs Bijdragebesluit Zorg. Mensen die een hoge eigen bijdrage verschuldigd zijn, kunnen geconfronteerd worden met een factuur van vér over de 10.000,-- euro. Bovenop hetgeen ze afgelopen jr dus reeds betaald hebben, omdat ze bij CAK-BZ dus de domme, onvergetelijke fout gemaakt hebben EERST extra het juiste verschuldigde bedrag over 2007 te willen debiteren, en je maar moet afwachten wanneer je hetgeen je eerder reeds betaald had gecrediteerd krijgt.

Deze achterlijke gang van zaken was natuurlijk totaal niet nodig geweest, als ze mensen gewoon een aanvullend bedrag in rekening gebracht hadden, in combinatie met een brief met uitleg natuurlijk.

Ivm die puinzooi bij CAK-BZ word je aanpalend ook met de puinzooi/achterstanden bij de fiscus geconfronteerd. Immers, bijdrage moet bepaald worden over de definitieve inkomstengegevens in het peiljaar, die ze bij de fiscus opvragen. Zijn die niet tijdig bekend, krijg je eerst een voorlopige beschikking, na verloop van tijd dan de definitieve beschikking.

Berichten: 14656  ~  Lid Sinds: 20/0-/30-1  ~  Laatste bezoek: 21/04/2010 Waarschuw beheerder  Ga naar boven

Marjorie

Verstuurd - 01/03/2008 :  21:28:48  Toon profiel  Voeg Marjorie toe aan de Vriendenlijst
Nou, de voorbeelden die in Kassa gegeven werden mbt de onvoorstelbare puinhoop bij CAK-BZ logen er ook weer niet om, zeg!

Incl. dus die waardeloze telefonische (on)bereikbaarheid. Kwam Bussemaker die om commentaar gevraagd was weer aan met het opentrekken van een extra blik mensen tbv het call centre. Evenals ze dit in december deed....

Maar dit maakt allemaal niets uit, zolang er organisatorisch, wellicht ICT gezien, nogal wat verandert daar, wat Agnes Kant ook heel terecht opmerkte. En wat dat betreft houdt Bussemaker zich verder op de vlakte.

Goed te horen dat Agnes van plan is vlg wk in de Kamer weer een spoeddebat hierover te houden. Zij opperde ook het idee om voorlopig die eigen bijdragen maar niet te betalen, om druk op de ketel te zetten ivm het verbeteren van de werkwijze van CAK-BZ. Maar een evt. motie met die strekking zal het wel niet halen!

In de uitzending bleek ook, dat zo'n 600.000 mensen direct met deze ballentent te maken hebben. Tel daar de direct betrokken familieleden bij op, en het is wel duidelijk dat er hier sprake is van een probleem van een behoorlijke omvang.

Waar dus nog bijkomt dat CAK-BZ/fiscus ivm gegevensverstrekking alles met elkaar te maken hebben, daarnaast betreft het dus mensen met de nodige beperkingen, derhalve: ook UWV cliënten, pffffffff.........

Tsja, zo kan iemand zijn lol wel op, naast de aandoeningen die iemand dan al had om mee te beginnen.

Berichten: 14656  ~  Lid Sinds: 20/0-/30-1  ~  Laatste bezoek: 21/04/2010 Waarschuw beheerder  Ga naar boven

idur

Verstuurd - 02/03/2008 :  09:43:05  Toon profiel  Voeg idur toe aan de Vriendenlijst
het opentrekken van een extra blik mensen tbv het call centre. Evenals ze dit in december deed...unqote

inderdaad met een blik extra mensen doe je niets.
een voorbeeld mijn nichtje is enkele weken geleden bij de belastingienst
begonnen als callcenter medewerkster.
ze heeft een cursus gevolgd die een week zou duren,maar door drukte al na drie dagen aan de gang gegaan als zelfstandig medewerkster.
je kan begrijpen dat ze dus geheel onvoorbereid aan het werk is gegaan.
haar werd medegedeeld dat ze door ervaring meer leerde als met een cursus
en zo gaat het met al die callcenters de meeste medewerkers hebben geen enkele ervaring.
zo zijn ze niet voorbereid op lastige vragen,en als ze een weerwoord krijgen van een klant
,die toevallig iets weet van hetgeen hij vraagt dan raken ze in paniek.
maar het ergste is nog dat mensen die er helemaal niets van weten met antwoorden die vaak niet waar zijn worden afgecheept.
triest deze centers kosten een vermogen en de consument wordt er niets wijzer van,allen gefrustreerd.
grt rudi

Berichten: 245  ~  Lid Sinds: 20/1-/20-1  ~  Laatste bezoek: 02/08/2010 Waarschuw beheerder  Ga naar boven

Marjorie

Verstuurd - 02/03/2008 :  14:16:35  Toon profiel  Voeg Marjorie toe aan de Vriendenlijst
Juist, die Callcentres hadden nooit uitgevonden moeten worden!!

Ze zijn bevolkt met slechts gedeeltelijk getrainde bavianen, zie het verhaal van dat nichtje van je, Idur.

Alleen maar in staat op wat standaard vragen antwoord te geven, en zelfs dat gaat ze vaak al moeilijk af.

Bij de fiscus bleek onlangs niet voor niets, dat ong. op de 3 bellers een foutief antwoord had gekregen.
(nou snap ik de logica eigenlijk ook niet om de fiscus te bellen ivm je aangifte).

Bij dat call centre van CAK BZ is het al helemaal hopeloos, omdat ze inhoudelijk niet, dan wel onvoldoende op de hoogte zijn van de wetgeving, bijv. Besluit bijdrage eigen zorg. Als je van daaruit gaat citeren hebben ze geen/nauwelijks weerwoord, vinden ze je maar lastig. Heb ik al herhaaldelijk meegemaakt.
Maar doorverbinden naar iemand met hersens doen ze desgevraagd nooit.
"Moeilijke vragen" zoals ze dat dan noemen, moeten SCHRIFTELIJK, gericht aan de afdeling Klachten en Bezwaar. Ellende is, dat die vervolgens geen antwoord sturen. Net zoals bezwaarschriften NIET tijdig in behandeling worden genomen.

Meer algemeen mbt bedrijven die zich verschuilen achter van die achterlijke call centres. Want anders valt het niet te noemen. Het betreft ook vaak bedrijven/organisaties die niet zo geweldig bekend staan, anders hoefden ze zich niet te verschuilen, en stond er bovenaan een brief gewoon het doorkiesno. plus naam van degene die jouw zaak, wat dan ook, in behandeling had.

Met een beetje moeite is het in bepaalde gevallen wel mogelijk gewoon de directe tel. nos. te achterhalen.

Marjorie

Verstuurd - 03/03/2008 :  06:42:39  Toon profiel  Voeg Marjorie toe aan de Vriendenlijst
OK, had hierboven al aangegeven ff achter het "normale" tel. no. van CAK-BZ aan te gaan.

Eerstens: ze blijken dus 3 gratis 0800 nos. te hebben, ipv eentje, zoals althans op mijn brieven van hun staat.

Nl. 0800-1925 ivm WMO/zorg zonder verblijf

0800-0087 ivm zorg met verblijf

Daarnaast kwam ik nog het gratis no. 0800-8051 tegen.

Verder de normale nos. 070-7114000, en 070-3380000. Heb zelf het idee dat het eerste no. het algemene no. is, en het tweede evt. van de afd. personeelszaken.

Maakt op zich niet uit. Wat ik in zulke gevallen doe, is gewoon sorry zeggen, en vragen naar de juiste afd. doorverbonden te worden, bijv. de debiteurenafd. of afd. klachten en bezwaar. Heb het bij hun nog niet geprobeerd, maar mijn ervaring bij andere ballententen is dat dit meestal wel lukt, en zodoende omzeil je zo'n achterlijk tijdverslindend call centre, en krijg je dan iemand met hersens aan de lijn.

Bij zo'n eerste contact met iemand met hersens dan meteen voor vervolgtelefoontjes ff vragen naar het doorkiesno. is dat probleem verder ook opgelost.

Je moet het natuurlijk wel een beetje slim spelen, goed verhaal klaarhebben zodat je die ander een beetje onder de tafel kletst. Anders loop je de kans heel formeel weer terugverwezen te worden naar de afd. getrainde bavianen bij 0800. Maar ergens is dat een leuke sport.

Verder: Bussemaker had het er bij Kassa over, dat er bij CAK-BZ "wel eens wat fout kan gaan" omdat zij voor zo'n 600.000 mensen de inning van de eigen bijdragen regelen. Maar, het blijkt via de info die ik op internet vond nog erger te zijn:

660.000 mensen ivm zorg zonder verblijf
280.000 mensen ivm zorg met verblijf

Dit maakt al een totaal van 940.000 mensen!! Hierbij gaat nog komen, dat CAK-BZ ook verantwoordelijk wordt voor de eigen bijdragen ivm de WMO. Aantal werd hierbij niet genoemd.

Hoe dan ook, verziekt deze absolute teringtent in behoorlijke mate het leven van zeer ruim over 1 miljoen mensen DIRECT, met de gezinsleden daarbij, zit je dan al snel aan zo'n 2 MILJOEN MENSEN, die overgeleverd zijn aan het onvermogen, onbeschoftheid, gebrek aan efficiency, inlevingsvermogen met de doelgroep van deze ABSOLUTE KANDIDAAT VOOR DE GOUDEN EIKEL!!
Jammer dat "ook dat nog" wat dat betreft niet meer bestaat, evenals Breekijzer Pieter Storms.

Zou de directeur daar heel graag eens absoluut voor lul willen zien staan.

Bewerkt door - Marjorie op 03/03/2008 13:31:42

Marjorie

Verstuurd - 04/03/2008 :  13:43:16  Toon profiel  Voeg Marjorie toe aan de Vriendenlijst
Bron: www.pressrelease.perssupport.nl, 01-03-2008

CDA: Doe meer aan chaos CAK

CDA-tweedekamerlid Jan de Vries heeft in het Omroep Max tv-programma "In de Knip' de staatsecretaris Bussemaker gemaand de chaos bij CAK-BZ niet te bagatelliseren. De chaos bij het Centraal administratiekantoor voor Wmo en AWBZ is op dit moment zo groot dat er volgens het CDA harde maatregelen genomen moeten worden.

Het CAK-BZ, een afkorting van het Centraal Administratie Kantoor Bijzondere Zorgkosten, is verantwoordelijk voor de administratie en registratie van de eigen bijdrage AWBZ, de financiering van AWBZ-instellingen en de uitvoering van de eigen bijdrage Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).In augustus nam het CAK-BZ de administratie van de zorgkosten over van de zorgkantoren en sindsdien regent het klachten.Verkeerde rekeningen, onbereikbaarheid, het negeren van bezwaarschriften en niet kunnen geven van informatie zijn de meest voorkomende klachten.Bij de meeste politieke partijen komen dagelijks klachten binnen, zo ook bij het CDA. In het programma In de Knip van Omroep Max klaagden een aantal betrokkenen over het CAK. Het CAK onderkent de problemen en zegt hard aan oplossingen te werken. CDA-tweedekamerlid Jan de Vries heeft afgelopen week kamervragen gesteld over deze materie en verwacht volgende week antwoord. Als deze antwoorden niet voldoen, eist hij een debat met de kamer.In het programma In de Knip gaf staatssecretaris Jet Bussemaker schriftelijk een reactie op de klachten van de gedupeerden in de uitzending: Bussemaker: "Ik hou alles nauwlettend in de gaten." De Vries: "Dat geeft mij weinig vertrouwen, de staatssecretaris bagatelliseert de boel. Zij moet veel meer doen dan het in de gaten houden, zij moet veel concretere afspraken maken met het CAK."Het CAK zei desgevraagd al bezig te zijn met het aantrekken en scholen van extra personeel.

bron: http://pressrelease.perssupport.nl/

Vorig onderwerp: Terug naar het werk heeft haken en ogen Onderwerp Volgend onderwerp: Herkeuringen zorgen v. grote onrust bij voll a.o.  
 Printklaar
Ga naar:
 Image Forums 2001 Deze pagina werd geladen in 0,81 seconden. Powered By: Wout van Veen - advocaten